|
LOOMINGLuulekogud:1) „Pilvede püha“ 19652) „Taevaste tuul“ 1966 3) „Lauludemüüja“ 1968 4) „Hääl“ 1968 5) „Ole kus oled“ 1971 6) „Pildi sisse minek“ 1973 7) „Põliskevad“ 1975 8) „Maapäälsed asjad“ 1978 9) „Luulet 1962-1974“ 1977 10) „Rängast rõõmust“ 1982 11) „Maa taevas, luulet 1962-1990“ 1998 12) „On aastasaja lõpp“ 1993 13) „Elujoon“ 2005 14) „Viivi Luik. Kogutud luuletused 1962-1997“ 2011 Proosa:1) „Salamaja piir“ 19742) „Seitsmes rahukevad“ 1985 3) „Seitse naist“ 1989 (essee) 4) „Ajaloo ilu“ 1991 5) „Inimese kapike“ 1998 (esseekogu) 6) „Kõne koolimaja haual“ (artikli- ja esseekogu) 2006 7) „Varjuteater“ 2011 Lasteraamatud:1) „Leopold“ 19742) „Vaatame, mis Leopold veel räägib“ 1974 3) „Leopold aitab linnameest“ 1976 4) „Tubased lapsed“ 1979 5) „Kõik lood Leopoldist“ 1984 6) „Kolmed tähed“ 1987 7) „Meie aabits ja lugemik“ 1992 8) „Aabitsajutud“ 2006 • On kirjutanud ooperi libreto ehk teksti „Pilli hääl“, mis ilmus 2000. aastal. • On koostanud kogumiku „Pink“, mis sisaldab eesti luulevalimikku. (2006) • Viivi Luige osalusel on valminud raamatud „EppMaria“ (2007), „Ma olen raamat“ (2010)
Kirjanikuks saamise teekondViivi Luik tundis juba lapsena, mis teda huvitab ja mida ta tahab: „Umbes seitsme-kaheksaaastaselt lugesin ma “Kevadet” ja leidsin sealt ühe koha, kus Arno seisab üksinda talvehämaras lumisel põllupeenral ja vaatab kuivanud kõrsi, mis lume seest paistavad. See oli MURE pilt. Ma sain kuidagi juba aru, et kui öelda lihtsalt “mure”, siis see ei liiguta kedagi. KÕIK teavad ju seda sõna. Aga kui kujutada niimoodi neid üksildasi kõrsi, siis on nende kaudu ka MURE väljendatud, ilma et seda sõna ennast üldse tarvitama peaks. Mulle oli see suur avastus. Sellest peale HUVITAS mind, kuidas rääkida tühisest kõrrekesest nii, et teine inimene seda lugedes tajuks, et nii tema ise kui ka see pealtnäha tühine ja kõrvaline kõrreke on osalised elamise kõigile ühises saladuses.“ Viivi Luik on kirjeldanud mälestusi ajast, mil ta ei osanud veel rääkida, kuid tahtis ennast väljendada. See ei õnnestunud – lapse lalin pole inimeste keel - ja tüdrukule sai selgeks teadmine: ta peab end arusaadavaks tegema. Siinkohal tekib küsimus: kas talle olekski sobinud mõni muu amet kui kirjanik? Kirjanikugi ülesanne on ju enda (väljamõeldud) mõtteid, emotsioone arusaadavalt edasi anda. Lapsena armastas Luik väga raamatuid need olid tema elu sisu. Ta on rääkinud: „Vanaemale tegin eksameid: lugesin talle „Kolme musketäri“ ja pärast küsisin, missugune musketär talle kõige rohkem meeldib. Vanaema vastas alati ja ilmtingimata: Porthos! Kui ma pettunult küsisin, miks, ütles vanaema, et Porthos oli kõige parema südamega. Siis ma ei saanud sest üldse aru, alles nüüd saan aru. Mulle endale meeldis Aramis, sest ta oli salapärane.“ Kirjutamine tuli Luigel juba algusest peale lihtsalt, lapsena valmistas raskusi vaid selle tehniline külg ehk kirjutama õppimine, tüdruk ei osanud kuidagi vahet teha väikesel E-l ja L-tähel. Oma esimestes luuletustes annab Luik edasi just looduspilte, dialooge loodusega. Hilisemas loomingus tuleb looduse asemele tehiskeskkond, linnamiljöö. Eriliselt olulise koha leiavad inimese tunded. Allikad: Ardo Kaljuvee. Viivi Luigega huvist, lähedastest inimestest ja sõnade leidmisest. (Eesti Päevaleht, 04.11.2006): Link Epp Petrone. Pesa peale hingamata. (Eesti Naine, juuli 2005)
LUULETIlmavalgusJärsku on kõik nagu kunagi,tänav ja lumi ja majad ja loojangu pilkav punagi, mis judinad selga ajab. Sa kõnnid korteris ringi, näed mööblit ja väljavaadet, seinakappi, peeglit ja kingi ning poolikut telesaadet. Paneelid kostavad läbi, alt päevauudiseid kuuled. Valusalt kõrvadest läbi lõikavad maailmatuuled. Kuid seinale langeb üks särav triip, külm pühalik valgusekiir. Kui kunagi üldse, siis praegu siit käib elu ja luule piir. On aastasaja lõpp. On ööÜks käsi lehte keerab,teine toetab oimu. On aastasaja lõpp. On külm. Muud midagi ei toimu. Veel keegi vastata ei oska selles ilmas, miks surematu tuli süttib surelikus silmas, miks siiski särama lööb hää ja kurja piiril nii selge silmatera nõnda mustil kiiril, mispärast võim ja vaim on seotud omavahel, mis kokkumäng käib tegelikult jää ja tule vahel, kas vere piiblimaik on sellepärast tuultel, et küsimärk kui haav on kõigi elavate huultel, kas ainult see veel peletabki maa päält varje, kui keegi külmalt kunstiteoseks muudab kuuma karje. Üks käsi lehte keerab, teine toetab oimu. On aastasaja lõpp. On öö. Veel midagi ei toimu. Kui kõik on lõppemas, kas siis jääb ainult loota, et algab miski, mida keegi meist ei oota? (vt Eliisabet Tamme esituses, Viivi Luik -> Meedias) |